Op dinsdag 28 juni hebben Actiecomité “Laat ons niet zwemmen”, Fietsersbond, Te Voet, Vrienden van de Voetveren, Wandelnet en Fietsplatform de petitie ‘De pont bij Nieuwer ter Aa moet blijven’ aangeboden aan de Tweede Kamer. Leden van de vaste Kamercommissie IenW namen de handtekeningen in ontvangst. Onder hen waren Kamerleden van VVD, PVV, CDA, PvdA, GroenLinks, SGP en BBB. Ruim 6400 mensen ondertekenden deze petitie, waarvan een groot deel uit de regio.
Eerder dit jaar besloot Rijkswaterstaat om het fiets- en voetveer over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwer ter Aa in augustus 2022 uit de vaart te nemen. Hierdoor moeten de 740 inwoners van het dorp en heel veel recreatieve fietsers en wandelaars kilometers omreizen om op hun plaats van bestemming te komen. We startten eind maart een petitie en riepen Rijkswaterstaat, de minister en de Tweede Kamer op om de pont niet uit de vaart te nemen voor er een goed alternatief is.
Volgens Rijkswaterstaat zou het Amsterdam-Rijnkanaal te gevaarlijk zou zijn voor een dergelijke veerdienst. Wij bestrijden dit en beschreven dit ook in een open brief van 2 juni aan de minister. Daarnaast lopen fietsers en wandelaars op de omreisroutes ook gevaar. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangegeven dat hij de veerdienst toch wil opheffen en wijst naar de gemeente die voor een alternatief kan zorgen, bijvoorbeeld een fietsbrug. Wij zijn van mening dat Rijkswaterstaat moet zorgen voor de financiering van een alternatief.
De aanbieding van de petitie kreeg veel aandacht in de media. Onder andere BNNVARA Radio 1 en het Jeugdjournaal maakten een item.
Op donderdag 30 juni debatteert de Tweede Kamer over dit onderwerp. Hiermee hopen wij dat de minister toch zwicht voor de druk en de pont behoudt, of zorgt voor een goed alternatief.
Aanvulling 1 juli:
Namens Fietsersbond was beleidsmedewerker Wim Bot op 30 juni aanwezig bij het Bestuurlijk Overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Minister Harbers blijft erbij dat pont Nieuwer Ter Aa uit de vaart moet wegens onveiligheid. Hij gaf aan dat hij met de regio werkt aan een alternatief (fietsroute of fietsbrug). Het besluit hierover valt in Bestuurlijk Overleg MIRT van dit najaar.