De opmars van de e-bike in Nederland lijkt niet te stuiten. Van de 855.000 fietsen die in 2022 nieuw verkocht werden, waren er 486.000 een e-bike. Dat is 57 procent. De totale omzet aan nieuw verkochte fietsen was 1,5 miljard euro. Daarvan was zelfs 80 procent toe te schrijven aan e-bikes. Het aandeel van e-bikes, zowel in aantallen als in omzet, stijgt nu al 10 jaar achter elkaar.
Deze cijfers, afkomstig uit het jaarlijkse onderzoek van GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG zijn 24 februari 2023 bekend gemaakt tijdens de ‘E-bike Xperience’ in de Jaarbeurs Utrecht.
Onder de verzamelnaam ‘e-bikes’ vallen onder meer elektrisch ondersteunde hybride fietsen, stadsfietsen, bakfietsen, MTB/ATB’s, racefietsen en ook speed pedelecs. In 2021 daalde de afzet in deze categorie nog met 12,5 procent tot 478.000 stuks. Dit ten gevolge van leveringsproblemen door de coronacrisis. Afgelopen jaar kwamen de leveringen echter weer op gang en werden er juist 8.000 e-bikes meer verkocht (486.000 stuks, een stijging van 2 procent). De speed pedelec bleek populair: er werden er 4.370 verkocht, een stijging van 9 procent.
Omzetgroei in 2022
De totale omzet van alle nieuw verkochte fietsen (inclusief e-bikes) in 2022 groeide met 0,9 procent naar € 1.515.719.000,-. Het aantal nieuw verkochte fietsen daalde echter met bijna 7 procent, naar 855.000 stuks. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg ten opzichte van 2021 met 8,9 procent naar € 1772,-. Een verklaring daarvoor is de beperkte beschikbaarheid en stijgende prijzen van onderdelen, maar ook het grotere aandeel van de e-bikes in de verkopen.
“De cijfers spreken voor zich: 2022 was een goed jaar voor fietsend Nederland. Nederland is van oudsher een echt fietsland en de e-bike vergroot de gemiddelde afstand die mensen op een fiets afleggen. Op die manier groeit dit essentiële vervoermiddel mee met zijn tijd en zorgt het ervoor dat Nederland in beweging blijft.”
Maarten Akkers, voorzitter BOVAG-fietsbedrijven