In 2023 lag de omzet van de fietsbranche op 1,4 miljard euro; een kleine daling van 3,7% ten opzichte van 2022. Dit was nog steeds 16,5% hoger dan vóór de pandemie in 2019. In totaal werden 804.000 nieuwe fietsen verkocht (2022: 855.000). Iets minder dus dan het jaar ervoor. Toch wijst dit op een herstellende markt na de piek tijdens de pandemie.
De e-bike blijft een belangrijke speler, met een marktaandeel van meer dan 56%, goed voor 453.000 stuks. De verkoop van e-bikes was in 2023 zelfs voor 80% verantwoordelijk voor de gehele omzet. In totaal werd er voor 1,17 miljard euro aan e-bikes verkocht. De gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets steeg in 2023 met 2,4% naar 1.815 euro (2022: 1.772 euro). De prijs van een e-bike steeg met 3,4%. In 2023 betaalde je voor een e-bike gemiddeld 2.574 euro. Dat is 95 euro meer dan in 2022. Door de dominantie van de elektrische fiets hangt er inmiddels aan een derde van alle verkochte nieuwe fietsen een gemiddeld prijskaartje van meer dan 2.400 euro.
De interesse in fietsen, vooral e-bikes, blijft hoog. Er is nog potentieel voor groei, vooral onder forenzen. De helft van de forenzen heeft nog geen toegang tot een leasefietsregeling. Naast e-bikes blijven traditionele stads- en toerfietsen populair, gevolgd door kinderfietsen, MTB’s en sportieve hybride en racefietsen.