Elk jaar gaan de Fietsplatform vrijwilligers op pad voor de LF-routecontrole, ook wel de ‘schouw’ genoemd. Waar nodig en mogelijk zorgen ze ervoor dat de borden goed zichtbaar en leesbaar zijn. Borden die ontbreken of het slachtoffer zijn van vandalisme worden via meldpuntroutes.nl gemeld. Deze meldingen komen direct bij de verantwoordelijke beheerder terecht. Dit geldt ook voor situaties waar het wegknippen van begroeiing of schoonmaken van borden niet veilig kan. Alle routes zijn inmiddels gecontroleerd -een aantal vrijwilligers is dit jaar vanwege een nat voorjaar later op pad gegaan- en liggen er afgezien van wat klein ‘reparatiewerk’ werk goed bij.
Dit jaar stuurden we onze vrijwilligers met een extra opdracht op pad: het verzamelen van goede fietspaden op LF-routes. Dit in samenwerking met CROW-fietsberaad. Er is bewust geen kader meegegeven; zo ontstaat een goed beeld van wat de fietser als een goed fietspad beschouwt. Wat we veel zien terugkomen is de kwaliteit en beleving, waarbij het fietspad in balans is met de omgeving. Hieronder een beknopte samenvatting van de opbrengsten.
De breedte
Het is fijn, leuk en gezellig als je naast elkaar kunt fietsen, en ook kunt blijven fietsen als er tegenliggers aankomen. Op een breed fietspad kunnen ook snelheidsverschillen beter worden opgevangen. Maar ja, op zo’n leuk smal fietspaadje dat over de hei of door een bos slingert, vind ik het dan weer helemaal niet erg als ik even aan de kant moet.
Het wegdek
Mooi, glad asfalt -zonder boomwortels of met bakstenen “herstelde” stukken- is heel comfortabel. Of goed aansluitende betonplaten. Maar ik kan ook enorm genieten van een knisperend paadje door het bos of over de hei. Fietspad en bermaansluiting moet op orde zijn.
Voorzieningen
Goede verlichting, bankjes met tafel, zo nu en dan een “schuilhut”, watertappunten en duidelijke richtingaanwijzingen verhogen absoluut het comfort. Wat een aanwinst zou zijn -met name op lange trajecten door een bos over de hei of door de duinen- is op regelmatige afstand een plaatsaanduiding. Ofwel een paaltje met de naam van het pad, een nummer en de naam van de gemeente, zodat je in noodzakelijke situaties (bij eigen ongemak of bij noodzakelijke hulp aan anderen) aan hulpdiensten precies duidelijk kunt maken waar je bent. En begroeiing die wat schaduw of luwte geeft, is zonder meer een voordeel.
De ligging van het fietspad
Het belangrijkste vind ik dat een fietspad daadwerkelijk vrijliggend is, dus altijd gescheiden van het autoverkeer. Dat geldt ook voor fietspaden in stedelijke omgeving.
Omgeving
Een afwisselende omgeving, geen kilometers rechte afstanden maar ook wat afwisseling (hoogte, bochten) en afwisseling van de omgeving vind ik belangrijk. Al vind ik het soms ook wel wat hebben om eens door de polder te fietsen (niet te vaak!). En lekker groen.
Verkeerstechnisch
Een goed fietspad kent zo min mogelijk onderbrekingen of gedwongen oversteken van wegen. Hoe vaak moet een fietser niet naar de overkant van de weg en na een paar honderd meter weer terug. Ook wordt er zo vaak mogelijk een voorrangssituatie gecreëerd voor fietsers. En heel belangrijk vind ik dat een fietspad echt ontoegankelijk is voor auto’s. Soms bieden paaltjes een uitkomst. Er moet absoluut wel voor gezorgd worden dat die in alle gevallen op tijd en goed zichtbaar zijn, en dat is lang niet altijd het geval.