Onder belangstelling van lokale en regionale media vroeg de Veerpontencoalitie (VPC) op 10 september opnieuw aandacht voor het Hoeksveer. Het voortbestaan van dit populaire veer is onzeker. In augustus stuurden we als VPC een brief aan het college B&W van Rotterdam, de algemene directie Port of Rotterdam en de Gedeputeerde Staten provincie Zuid-Holland. Gebeurt er niets dan verdwijnt er een belangrijke schakel in diverse langeafstandsroutes.
“Alle overheden erkennen het belang van het veer, maar hebben samen nog niet het vermogen om tot een oplossing te komen”
Eef Meijerman, woordvoerder Veerpontencoalitie
Omroep WOS deed verslag van de actie, te zien in onderstaande video.
Geen goed alternatief
Het Hoeksveer vaart sinds 2022 in het voorjaar en de zomer tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte. Steeds meer fietsers en voetgangers maken – met plezier – gebruik van deze verbinding. Het voortbestaan is echter niet zeker; niet voor 2025 en ook niet op langere termijn. Goede alternatieve verbindingen zijn er niet. Het veer Rozenburg-Maassluis ligt 10 km naar het oosten, dus al snel 20 km omfietsen. En de nieuwe Maasdeltatunnel heeft geen fietsbuis.
“Wij zijn heel blij met de steun die we krijgen van allerlei organisaties […] Wij zijn er klaar voor om door te gaan”
Boy Ottevanger, exploitant Hoeksveer
Onderdeel LF-routes
De verbinding is een wezenlijk onderdeel van twee van de drie belangrijkste landelijke en internationale EuroVelo Langeafstand Fietsroutes: de LF Kustroute, de LF Maasroute en verder de LF Ronde van Nederland. Deze fietsers leveren de regio Voorne-Putten veel nationale en internationale recreanten op. Ook de toeristisch-recreatieve ondernemers in de gemeente Westland profiteren hier dankzij de LF Kustroute van.
Lees ook
Omroep WOS: Opnieuw topjaar voor Hoeksveer: ‘Wij zijn klaar om door te gaan’
Omroep Rijnmond: Onzeker of het veer tussen Hoek van Holland en tweede Maasvlakte volgend jaar nog wel vaart