Het vervolg van de geslaagde pilot voor stroomlijning van de fietsroutedata in de landelijke Routedatabank is gestart. In de pilot is de zogenoemde netwerktool getest en geschikt bevonden. Nu gaan we met de drie noordelijke provincies, Groningen, Friesland en Drenthe, daadwerkelijk aan de slag. Ook weer als pilot, voordat de uitrol over het hele land plaatsvindt. Op 5 november was de online startbijeenkomst.
Actueler, betrouwbaarder, efficiënter
De tool kan een grote slag maken in verwerking van fietsroutedata: actueler, betrouwbaarder en efficiënter. Hij controleert en corrigeert automatisch de door regio’s aangeleverde data, met slechts een hele kleine foutmarge. Na implementatie volstaat een kwaliteitscontrole en beperkte correctieslag.
De belangrijkste gespreksonderwerpen bij de startbijeenkomst waren onder andere het verschil tussen regio’s (bestuurlijke grenzen) en werkgebieden (beheergrenzen). Ook kwamen grenslijnen, grenspunten en grensmutaties aan bod. Hoe daarmee om te gaan. Aandachtspunt is ook het verwerken van langdurige stremmingen.
“We hebben goed geluisterd naar de werkwijze in de noordelijke provincies. Zij brachten ook onderwerpen aan die tijdens de pilot niet waren besproken, zoals het gebruik van het bronsysteem voor het ontwikkelen en presenteren van fietsroutes. We hebben ook werkafspraken gemaakt, bijvoorbeeld over het uitvoeren van een acceptatietest. Begin december gaan we de testresultaten bespreken.”
John van Echtelt, coördinatie routedata en meldpunt