Er is grote behoefte aan meer fietsplaatsen en betere voorzieningen voor fietsen in de trein, blijkt uit een enquête van de Fietsersbond onder 3.073 respondenten. De enquête is gedeeld en ondersteund door Rover, Fietsplatform en wielersportbond NTFU. Voor veel reizigers is de combinatie van fiets in de trein een flexibele en duurzame keuze. Zo reist 78% met de fiets in de trein voor fietstochten met een ander eindpunt, en geeft 73% de voorkeur aan het meenemen van de eigen fiets. Een tekort aan fietsplaatsen in de trein en ongemak op perrons houdt reizigers echter tegen.

Fiets en trein: ideaal maar lastig

Hoewel de combinatie van fiets in de trein door veel reizigers wordt gezien als een ideale manier om flexibel en duurzaam te reizen, ervaren zij vaak belemmeringen. Naast het tekort aan fietsplaatsen wijzen respondenten op onduidelijke informatie en gedoe bij het meenemen van de fiets in de trein.

‘De fiets mee in de trein moet in deze tijd de standaard zijn. Maar door het tekort aan plekken en het gedoe weet je nooit zeker of je mee kunt’

Ook onder de mensen die niet kiezen voor de fiets-treincombinatie worden dezelfde problemen genoemd. Bijna 50% geeft aan dat het tekort aan fietsplaatsen hen tegenhoudt, terwijl anderen wijzen op ongemakken zoals slecht toegankelijke perrons of de kosten.

‘Voor het milieu en mijn gezondheid zou ik graag mijn fiets meenemen, maar door de beperkingen en hoge kosten kies ik vaak voor een andere optie.’

Foto Corné Sparidaens

Concrete aanbevelingen

De Fietsersbond doet tien concrete aanbevelingen om de fiets-treincombinatie aantrekkelijker en toegankelijker te maken. Alle aanbevelingen staan in het rapport.. Enkele adviezen uitgelicht: 

  • Denk aan creatieve oplossingen: fietshaken en speciale wagons
  • Verbeter informatie over fietsplaatsen
  • Zorg voor fietsvriendelijke stations
  • Fietsen mee bij vervangend busvervoer
  • Flexibiliteit in spitstijden voor fietsers
  • Verhoog de prijs van Fietskaart dal niet

Ruim 3.000 respondenten

In de zomer van 2024 vroeg de Fietsersbond in een enquête naar de mening van fietsers over fietsen in de trein. Ook wij deelden, net als Rover en wielersportbond NTFU, actief deze enquête bij onze achterban. Veel vakantiefietsers gebruiken bij het fietsen van een LF-routes de trein voor de reis naar of van het begin- en eindpunt. De enquête is ingevuld door 3.073 respondenten. Zij deelden maar liefst 474 foto’s van hun reis.

In 2023 publiceerde de Fietsersbond ook al een rapport met suggesties om de capaciteit voor fietsen in treinen uit te breiden. Toen al werden fietshaken en het verwijderen van klapstoeltjes als oplossingen genoemd, maar NS wilde deze optie helaas niet verder onderzoeken. De enquête van 2024 benadrukt opnieuw dat er een dringende vraag is naar oplossingen.

Vergelijkbare berichten